چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 8 May 2024
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله:

بیگانگان با همکاری شبکه مزدوران داخلی علیه محققان ایرانی کارشکنی می‌کنند

آپارتاید علمی علیه ایران در حال شکل‌گیری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله گفت: تعداد مقالات محققان ایرانی که بدون هیچ دلیل موجهی در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ نمی‌شوند در حال افزایش است.
بیگانگان با همکاری شبکه مزدوران داخلی علیه محققان ایرانی کارشکنی می‌کنند
به گزارش خبرنگار فانا، حسن ابوالقاسمی در نشستی در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله افزود: همه ما با تعداد رو به افزایشی از محققان روبرو هستیم که می‌گویند مجلات معتبر بین‌المللی مقالات آنها را چاپ نمی‌کنند یا به محققان ایرانی اعلام می‌کنند که ابتدا باید وابستگی خود را به حکومت اعلام کنند تا مشخص شود که وابستگی دارند یا خیر. یا بعضا محققانی به ما مراجعه می‌کنند و می‎گویند که مقاله ما هیچ ایرادی نداشت اما از ما نپذیرفتند یا جوابیه‌ای را برای یک مجله خارجی فرستادیم اما چاپ نکردند. این تهدید آنقدر رو به افزایش است که به نظر می‌رسد یک آپارتاید علمی علیه ایران در حال شکل‌گیری است. این جلسه مقدمه کنگره عظیمی است که قرار است در سال جاری به این موضوع بپردازد. به نظر می‌رسد با توجه به تنگنایی که برخی از مجلات بین‌المللی به وجود آورده‌اند، استفاده از عبارت آپارتاید علمی، چندان هم اشتباه نیست.

وی افزود: همانطور که با رسیدن کشور به خودکفایی در صنایع دارو، تجهیزات پزشکی و غیره مقابله می‌کنند با آنچه که حاصل این محصولات است و قرار است به دنیا اطلاع‌رسانی شود نیز مقابله می‌کنند. در این جلسه به دو نمونه از این موارد پرداخته می‌شود اما باید گفت که این تعداد این موارد بسیار بیشتر است.

وی گفت: امروزه ۷۰ درصد صنعت پلاسما در اختیار آمریکایی‌هاست. ما همین که خواستیم این صنعت را در ایران راه بیندازیم، ناگهان بحث خون‌فروشی را در رسانه‌ها مطرح کردند. البته یکدندگی کردیم و به جاهای خوبی هم در این صنعت رسیدیم. همین رویه در مورد واکسن، دارو و غیره رخ داده است و تبلیغات غلط درباره این محصولات می‌شود و وقتی پیگیری می‌کنیم ردپای بیگانگان را با استفاده از نادانی برخی از عناصر داخلی و یا ارتباط عناصر داخلی را با عناصر خارجی پیدا می‌کنیم. این آپارتاید، زندگی روزانه محققان کشور را تحت تاثیر قرار داده و کار را برای آنها سخت کرده است. البته راه‌حل‌هایی هم وجود دارد که باید به آنها فکر کنیم تا بتوانیم با آنها مقابله کنیم. دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هم در این زمینه وظایفی دارند که باید انجام دهند. همانطور که در حوزه تحریم‌ها یاد گرفتیم که چگونه تحریم‌ها را دور بزنیم در حوزه علمی هم باید یاد بگیریم چگونه با این آپارتاید مقابله کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله خاطرنشان کرد: آقای ریچارد هورتون سردبیر مجله لنست به ایران آمده و با ایران هم آشناست. ایشان مقاله‌ای منتشر کرد که بسیار مشمئزکننده است و در آن پزشکان ایرانی را متهم کرد که در زندان‌ها، زندانیان را می‌کشند و مواردی را در این مقاله مطرح کرد که غیرعلمی و به دور از فضای آکادمی و شرافت علمی بود و جالب اینجاست که وقتی پاسخی کاملا علمی را به این مقاله نوشتیم و برای انتشار به لنست فرستادیم، بعد از مدت‌ها پیگیری پاسخ ما را منتشر نکردند.

ابوالقاسمی گفت: در پرونده خانم مهسا امینی، کمیسیونی متشکل از ۲۵ نفر از بهترین متخصصین کشور تشکیل شد و تشخیص خود را اعلام کردند اما مجله لنست هیچ اهمیتی به نظرات این ۲۵ نفر که از جمله روسای انجمن‌های علمی هستند، نداد. حال چطور می‌توانیم فکر کنیم که لنست مجله معتبری است؟ آیا شرافت علمی ایجاب نمی‌کرد که در کنار این مقاله، پاسخ ما را هم به آن منتشر می‌کردند؟ اما این کار را نکردند و مطمئن هستم که مطلب ما را هم چاپ نخواهند کرد.

وی گفت: در مورد چنین مقالاتی هم موضوع اقتصادی وجود دارد چون باعث کاهش وابستگی ایران به غرب می‌شود و هم مقداری نقش افرادی که در داخل کشور هستند و به هر دلیلی از مملکت ناراحت‌اند، پررنگ شده است. در جریان رترکشن مقاله واکسن نورا نظری گذاشته شده بود مبنی بر اینکه حالا می‌بینید چکارتان می‌کنیم! یک ایرانی مقیم تگزاس هم ایمیلی به دکتر مهبودی زد و گفت که این تازه اولش است و بعدی نوبت واکسن توست! برای واکسن پاستور هم همینطور. به نظر می‌رسد شبکه منسجمی از مزدوران داخلی و یا بهتر است بگویم افراد ناراحت داخلی به همراه کسانی که در خارج هستند در حال جلو بردن این کار هستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده