چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 8 May 2024
یک فعال صنعت تولید دارو و مکمل در گفت‌وگو با فانا:

سازمان غذا و دارو به خبرگان حسابداری صنعتی مجهز شود

مدیرعامل یک شرکت تولید دارو و مکمل گفت: اصلی‌ترین دغدغه صنعت دارو و مکمل در حال حاضر شیوه قیمت‌گذاری است. سازمان غذا و دارو باید قیمت‌گذاری دارو و مکمل را براساس بهای تمام شده واقعی انجام دهد.
سازمان غذا و دارو به خبرگان حسابداری صنعتی مجهز شود
محمد آذری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فانا افزود: با توجه به افزایش نرخ حقوق و دستمزد از ابتدای سال جاری، به نظر من باید سازمان غذا و دارو همین ابتدای سال به صورت کلی قیمت محصولات شرکت‌های تولید دارو و مکمل را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دهد. این در حالیست که به عنوان مثال شرکت ما سال گذشته فقط برای چهار تا پنج قلم محصول بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت گرفت اما قیمت سایر محصولات ثابت باقی ماندند.

وی گفت: بطورکلی شرکت‌ها از سه کانال امکان تامین مالی دارند. یا از طریق قیمت منصفانه‌ای که به محصولات آنها داده می‌شود که باعث ایجاد یک حاشیه سود مناسب شود. یا پول سرمایه‌گذار و یا سیستم بانکی سیستم بانکی که در حال حاضر به صورت انقباضی عمل می‌کند و برای دادن تسهیلات وثایق سنگین و میانگین رسوب بالا می‌خواهند که تولیدکنندگان همیشه میانگین رسوب پایینی دارند اما معمولا چون شرکت‌های پخش میانگین رسوب بالایی دارند، تسهیلات بیشتر به آنها پرداخت می‌شود و شرکت‌های پخش هم تسهیلات را می‌گیرند و با دیسکانت بالاتر به تامین‌کنندگان می‌دهند. البته الان حدود سه ماه است که شرکت‌های پخش هم قفل شده‌اند.

وی افزود: بنابراین در حال حاضر کانال تامین مالی از طریق سیستم بانکی بسته است. در چنین شرایطی قیمت محصولات تولید داخل باید واقعی دیده شوند تا شرکت‌ها با داشتن حاشیه سود مناسب بتوانند نسبت به اجرای طرح‌های توسعه و به‌روزرسانی خطوط تولید خود اقدام کنند.

آذری‌نیا با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری مکمل‌ها همچنان به صورت دستوری توسط سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در قیمت‌گذاری دارو و مکمل توجه چندانی به موضوع مهم حسابداری صنعتی نمی‌شود و به نظر من در راستای تقویت سازمان غذا و دارو در حوزه قیمت‌گذاری، باید گروهی خبره در زمینه حسابداری صنعتی در سازمان مستقر شوند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده