پس از انتصاب دبیران بوردهای تخصصی در این دوره، نخستین جلسه آنها با وزیر بهداشت برگزار و در این جلسه انتظارت مهمی که از دبیران بوردهای تخصصی مدنظر بوده و تغییراتی که لازم است مورد توجه آنان قرار گیرد، مطرح شد.
به گزارش فانا، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست تخصصی با اعضای بوردهای تخصصی کشور، ضمن قدردانی از مشارکت فعال استادان و صاحبنظران این حوزه، این جلسه را یکی از مهمترین و فاخرترین نشستهای مرتبط با نظام سلامت دانست.
وی با اشاره به سیر تحول در فرآیند ارزیابی و آزمونهای تخصصی تصریح کرد: در گذشته ارزیابیها بیشتر متکی بر آزمون های کتبی و مصاحبههای شفاهی بودند که گاهی با بیعدالتی همراه میشد. خوشبختانه امروز با بهرهگیری از ابزارهایی چون PMP و OSCE، روند ارزیابی به سمت عدالت و سنجش واقعی مهارتها حرکت کرده است.
وزیر بهداشت با ذکر تجربهای شخصی از دوران مسوولیت خود در بُورد جراحی گفت: برای تمرین و ارزیابی مهارتهای جراحی، ناچار بودیم از بازار، جگر گوسفند و سیرابی تهیه کنیم تا دانشجویان بخیه روی بافت واقعی را انجام دهند. این تجربه نشان داد که میتوان با خلاقیت، روشهایی برای سنجش و ارزیابی دقیق مهارت ایجاد کرد.
وی با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی باید در کنار تامین نیازهای نظام سلامت کشور در نظر گرفته شود، ادامه داد: نمیتوان نظام آموزشی را در یک فضای جداگانه و آکادمیک طراحی کرد در حالی که در برخی مناطق کشور، کمبود شدید نیروهای متخصص وجود دارد. توازن بین استانداردهای آموزشی و واقعیتهای اجرایی کشور، امری ضروری است.
وی همچنین به چالشهای ناشی از افزایش ظرفیتهای آموزش تخصصی اشاره کرد و در ادامه خواستار افزایش تعامل میان بوردهای تخصصی و وزارتخانه در سیاستگذاریها شد و افزود: ما باید از ظرفیت بوردها برای تدوین سیاستهای واقعبینانه و علمی استفاده کنیم. رشتهها نباید تنها از منظر آکادمیک دیده شوند، بلکه باید نقش اجرایی آنها در ساختار سلامت کشور نیز مدنظر باشد.
امنیت آزمونها مسالهای مهم است
ظفرقندی به موضوع امنیت آزمونها پرداخت و تاکید کرد: امنیت آزمونها مسالهای مهم و حیاتی است. یک نقص کوچک در این حوزه میتواند کل اعتبار نظام آموزشی کشور را زیر سوال ببرد، لذا دبیران بوردها باید با وسواس تمام بر این امر نظارت داشته باشند.
تاکید بر تقویت نقش در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی
در آغاز این جلسه شهریار نفیسی مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در گزارش خود به تشریح فرآیند انتخاب دبیران در دوره جدید پرداخت و گفت: براساس آییننامه جدید و با مشارکت حداکثری اعضای بوردهای تخصصی، فرآیند انتخاب دبیران به صورت الکترونیک انجام شد که در مجموع ۵۲ دبیر بورد تخصصی و فوق تخصصی در رشته های بالینی پزشکی با رای اعضای بورد انتخاب و منصوب شدند.
وی با اشاره به انتظارات جدید دبیرخانه از اعضای هیاتهای ممتحنه افزود: تعیین جانشین دبیران با مشورت بوردها انجام خواهد شد و در ادامه ابلاغهای مربوطه صادر میشود. نقش سنتی هیاتهای ممتحنه در طراحی سوالات بورد همچنان محفوظ است اما در کنار آن، بر تقویت نقش در ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی بخشهای آموزشی تاکید داریم.
نفیسی از اساتید حاضر خواست تا نمایندهای برای تشکیل کمیته ارزشیابی و اعتباربخشی درون هر بورد معرفی کنند. همچنین بر اهمیت مشارکت در سیاستگذاری رشتههای تخصصی و فوقتخصصی تاکید کرد و از تشکیل کمیسیون سیاستگذاری در دبیرخانه خبر داد.
وی همچنین درباره برنامهریزی برای تعیین استانداردهای عمومی و تخصصی اعتباربخشی با همکاری دانشگاهها سخن گفت و اظهار کرد: برای فلوشیپها نیز ساختار کمیته سیاستگذاری در حال تدوین است تا سیاستگذاریها با همکاری بوردها و انجمنهای علمی صورت گیرد.
برگزاری آزمون بورد در شهریورماه
نفیسی، زمانبندی آزمونهای پیشرو و الزامات اجرایی آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی را تشریح و اعلام کرد: آزمون کتبی گواهینامه و دانشنامه در تاریخ ۶ شهریور برنامهریزی شده و فرآیند طراحی سوالات از ۲۲ مرداد آغاز میشود. پس از آزمون کتبی، مراحل بررسی اعتراضات و برگزاری آزمون شفاهی دنبال خواهد شد. اعلام نتایج نهایی در اواسط مهر صورت میگیرد و سپس فرآیند تکمیل ظرفیت رشته های فوق تخصصی، جذب در هیات علمی و تقسیم نیروی انسانی در سطح کشور ادامه مییابد.
تاکید بر نقش کلیدی بوردهای تخصصی در سیاستگذاری آموزشی و ارتقای کیفی رشتهها
سیدجلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیز با اشاره به اهمیت نقش بوردها در نظام آموزشی کشور اظهار کرد: تاکید ما بر این است که در دوره پیشرو، برنامهریزی و مدیریت دقیقتری از سوی بوردهای تخصصی و فوقتخصصی در سه محور اصلی ارزیابی، ارزشیابی و سیاستگذاری رشتهها صورت گیرد.
وی افزود: ضروری است بوردها با نگاهی آیندهنگر، نقشه راه ۱۰ ساله رشتههای تخصصی خود را ترسیم کنند. این نقشه باید شامل بازنگری محتوای آموزشی، حذف بخشهای غیرضروری، طراحی برنامههای جدید و ارتقای ساختارهای موجود باشد.
حسینی همچنین بر جایگاه ویژه بوردها در برگزاری آزمونهای تخصصی تاکید کرد و گفت: اگرچه آزمونها از مهمترین وظایف بوردهاست اما نباید نقش بورد به صرف برگزاری آزمون سالانه محدود شود. انتظار میرود که بوردها به محور توسعه رشتههای تخصصی تبدیل شوند و در طول سال با جلسات متوالی، با بهرهگیری از ظرفیت انجمنهای علمی، چهرههای برجسته و صاحبنظر هر رشته، نقش فعالتری ایفا کنند.
وی ادامه داد: همکاری بوردها با انجمنهای علمی میتواند به تقویت فعالیتهای بینرشتهای و نیز ارتقای جایگاه علمی رشتهها بینجامد. این تعامل، باید مستمر، هدفمند و فراگیر باشد.
حسینی از همراهی وزارت بهداشت با هدایت ظفرقندی وزیر بهداشت، در پشتیبانی همهجانبه از این مسیر خبر داد و تصریح کرد: وزارتخانه تمام ظرفیت خود را در اختیار بوردها قرار خواهد داد تا این مسیر تحول، به شکلی ثمربخش طی شود.
سپس دبیران بورد های تخصصی با استقبال از نقش سه گانه بورد به صورت ارزیابی، ارزشیابی و سیاستگذاری نقطه نظرات علمی و آموزشی رشته خود را مطرح نموده و با ذکر دلایل مختلف برگزاری آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی را مطابق برنامه زمان بندی اعلام شده خواستار شدند.