جمعه ۲۸ شهريور ۱۴۰۴ , 19 Sep 2025
دبیر علمی نخستین همایش ملی ویژیلانس فرآورده‌های سلامت با اشاره به اینکه موضوع کیفیت در حوزه دارو طی سال‌های گذشته با توجه به موضوعاتی مانند ارز، سیاست‌گذاری تعدادی و ... مقداری به حاشیه رفته بود، گفت: سازمان غذا و دارو امسال موضوع کیفیت دارو را در اولویت خود قرار داده است و در همین راستا نخستین همایش ملی ویژیلانس فرآورده‌های سلامت با همکاری مشترک سازمان غذا و دارو و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه در هتل مرکز قلب شهید رجایی برگزار شد.
سیاست‌گذار، کادر درمان و مردم سه راس ویژلانس فراورده‌های سلامت هستند
محمدمهدی مجاهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار فانا افزود: با توجه به اهمیت موضوع کیفیت و گزارش‌دهی عوارض جانبی داروها و سایر فراورده‌های سلامت، نخستین همایش ملی ویژیلانس فرآورده‌های سلامت برگزار شد. روز نخست این همایش همزمان با ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور ماه)، روز جهانی ایمنی بیمار برگزار شد.

وی توضیح داد: شرکت‌های دارویی قبل از تولید یک دارو مستنداتی را درباره کیفیت آن دارو ارائه می‌دهند. در حین تولید هم مسوولان فنی و سایر مسوولان روی کیفیت نظارت کافی دارند اما نکته مهم درباره کیفیت دارو، موقعی است که دارو در بازار عرضه شده است چون در بازار ممکن است تداخلات چند دارویی به وجود بیاید و آن موقع مشخص شود که یک دارو ممکن است مشکل و عارضه داشته باشد یا بر اثر ژنتیک افراد، عوارض دارویی مشاهده شوند. یا مشکلات در حین تولید، خود را در سطح بازار نشان دهند. این موضوعات اهمیت فارماکوویژیلانس را نشان می‌دهند.

مجاهدیان تاکید کرد: البته ویژیلانس فرآورده‌های سلامت فقط مربوط به دارو نیست و شامل سایر فرآورده‌های سلامت‌محور مانند محصولات غذایی، آرایشی و بهداشتی، مکمل‌ها، ملزومات دارویی و تجهیزات پزشکی هم می‌شود.

دبیر علمی نخستین همایش ملی ویژیلانس فرآورده‌های سلامت خاطرنشان کرد: در بازار مثلثی وجود دارد که باید با هم همکاری کنند تا ویژیلانس فرآورده‌های سلامت به خوبی عملیاتی شود. ضلع اول، سیاستگذار و رگولاتور است که باید گزارش‌ها را به صورت مرتب از سطح بازار جمع‌آوری کند. مطالعات PMQC و PMS را انجام دهد و مشاهده کند که آیا کیفیت ادعایی شرکت‌ها واقعا در بازار هم وجود دارد یا خیر. همچنین گزارش‌های مردمی را دریافت کند. ضلع دیگر این مثلث، کادر سلامت شامل پزشکان، پرستاران و ماماها هستند که در عرصه درمان فعالیت می‌کنند و اگر مشاهده کنند محصولی دچار عارضه یا مشکل است، باید به سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و دارو استان‌ها گزارش کنند. ضلع سوم این مثلت هم مردم هستند که باید عوارضی را که احیانا در اثر مصرف فرآورده‌های سلامت برای آنها به وجود آمده است، گزارش دهند. تمام این داده‌ها باید به صورت مداوم و منظم در یک ارگان به نام سازمان غذا و دارو جمع‌آوری شوند تا اگر واقعا مشکلی در یک فرآورده سلامت وجود دارد، به سرعت شناسایی و از بروز آن در افراد بیشتری از جامعه پیشگیری شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده