چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ , 20 Aug 2025
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو اعلام کرد: قطره‌ای که در فضای مجازی با عنوان تنها داروی تائید شده برای بهبود دید نزدیک تبلیغ می‌شود، اثری در درمان دوربینی ندارد و صرفا برای اصلاح موقت دید در مبتلایان به پیرچشمی مورد تائید قرار گرفته است.
قطره‌ای که در فضای مجازی تبلیغ می‌شود، جایگزین عینک نیست
به گزارش فانا، نازیلا یوسفی با بیان اینکه تبلیغ دارو برای عموم تخلف محسوب می‌شود، افزود: تبلیغ این محصول علاوه بر تخلف بودن، به دلیل نداشتن پروانه و مجوز فروش در کشور، مشمول پیگرد قانونی خواهد بود. وی تاکید کرد که استفاده از جملات خلاف واقع در تبلیغات، مخاطب را به اشتباه می‌اندازد.

این دارو برای درمان دوربینی کاربردی ندارد و تنها در پیرچشمی استفاده می‌شود. پیشتر نیز محصولات مشابهی برای همین اندیکاسیون تائیدیه دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت‌محور سازمان غذا و دارو تصریح کرد: این دارو جایگزین عینک نیست و تنها به‌ طور موقت دید نزدیک را بهبود می‌بخشد. اثربخشی آن در شرایط تاریکی کاهش می‌یابد و مصرف آن هنگام رانندگی در شب می‌تواند خطرساز باشد.

یکی دیگر از پیام‌های نادرست تبلیغاتی، بی‌عارضه بودن دارو است. این در حالی است که همانند سایر داروها می‌تواند عوارضی مانند تحریک و قرمزی چشم، تاری دید، سردرد و حتی خطر پارگی شبکیه را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت صفحات تبلیغ یا فروش دارو در فضای مجازی تخلف آشکار و تهدیدی جدی برای سلامت عمومی است، هشدار داد که مصرف فرآورده‌های غیرمجاز و تائید نشده ممکن است منجر به بروز عوارض نامعلوم و آسیب‌های جبران‌ناپذیر برای مصرف‌کنندگان شود.

یوسفی بر ضرورت خرید دارو از داروخانه‌های معتبر و با تجویز پزشک تاکید کرد و از شهروندان خواست در صورت مشاهده تبلیغ یا فروش محصولات فاقد مجوز، موضوع را از طریق سامانه ۱۹۰ یا سایر مسیرهای ارتباطی سازمان غذا و دارو گزارش کنند.
منبع : ایفدانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده