شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی گفت: در سال ۱۴۰۲، دو داروی جدید شامل بنداموستین برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان خون و داروی توفاسیتینیب برای کمک به بیماران آرتریت روماتوئید در شرکت سبحان انکولوژی تولید و روانه داروخانه‌های منتخب کشور شدند.
برنامه سبحان انکولوژی برای عرضه ۱۸ داروی جدید در سال جاری
حامد محمدپور در گفت‌وگو با خبرنگار فانا در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) که اخیرا در تهران برگزار شد، افزود: در سال ۱۴۰۳ نیز در مجموع حدود ۱۸ محصول در قالب ۴۲ پروانه را وارد بازار دارویی کشور خواهیم کرد که این داروها در زمینه درمان سرطان تخمدان، سرطان پروستات، سرطان ریه، سرطان کلورکتال، سرطان خون، ضد قارچ، پیوند و استئوپروز کاربرد خواهند داشت. تعدادی از این محصولات برای نخستین بار وارد بازار دارویی ایران می‌شوند که می‌توانند نقطه امیدی برای بیماران باشند. 

وی با اشاره به اینکه شرکت سبحان انکولوژی بعد از گروه سیناژن، دومین شرکت صادراتی ایران در حوزه دارو است و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲.۷ میلیون دلار صادرات داشت که نسبت به سال قبل از آن رشد داشت، توضیح داد: بازارهای صادراتی فعلی شرکت شامل سوریه، عراق، ونزوئلا، بولیوی، فیلیپین، سریلانکا، نیکاراگوئه، روسیه و بلاروس، کنیا و اوگاندا هستند.

مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۷۰ پرونده را در کشورهای هدف صادرات در حال ثبت داریم. همچنین صادرات شرکت در سال جاری بالغ بر ۴.۵ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود. از سوی دیگر در نمایشگاه ایران اکسپو هم اتفاقات خوبی در حوزه توسعه صادرات رخ داد. از جمله تفاهم‌نامه همکاری سبحان انکولوژی با یکی از گروه‌های دارویی به نام از کشور الجزایر را به منظور صادرات دارو و انتقال فناوری برای تولید داروهای ضد سرطان در این کشور امضا کردیم. همچنین میزبان سفیر سنگال و هیات همراه در کارخانه داروسازی سبحان انکولوژی بودیم که با توجه به آمار بالای ابتلای بیماران در این کشور از اجرای تفاهم‌نامه فی‌مابین استقبال کردند.
 

محمدپور در پاسخ به این سوال که پروژه تولید مواد اولیه دارویی در سبحان انکولوژی به کجا رسید؟ اظهار کرد: در گام نخست تولید ماده موثره بورتزومیب را در مقیاس پایلوت با موفقیت به سرانجام رساندیم. در حال حاضر در روزهای پایانی انجام مطالعات پایداری این محصول هستیم و امیدواریم به زودی پروانه تولید آن را از سازمان غذا و دارو دریافت کنیم.

وی توضیح داد: با توجه به حوزه‌های صادراتی مدنظر سبحان انکولوژی، برای توسعه صادرات از سمت کشورهای همسایه به سوی شرق دور و آفریقا تلاش کردیم مبنای دریافت استاندارد بین‌المللی را به سمت سازمان جهانی بهداشت (WHO) سوق دهیم. در این راستا موفق شدیم در بازرسی کنیا در سطح استانداردهای WHO تائیدیه لازم را از این کشور دریافت کنیم.
 

مدیرعامل شرکت داروسازی سبحان انکولوژی خاطرنشان کرد: محصولات سبحان انکولوژی قیمت بالایی دارند اما با توجه به مواد اولیه مرغوب، خط تولید هازارد و هزینه‌های بالای تولید، قیمت اختصاص یافته به محصولات شرکت مناسب نیست و حاشیه زیان بالاست. البته سازمان غذا دارو هم به رفاه حال بیماران توجه می‌کند و به همین دلیل سیاست عدم افزایش زیاد قیمت محصولات سبحان انکولوژی را اعمال کرده است.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه مولکول‌های سبحان انکولوژی در دست اجرا است و ۲۷ سی‌تی‌دی در شش ماه دوم سال جاری به سازمان غذا و دارو ارائه می‌شود، درباره وضعیت مطالبات شرکت اظهار کرد: ما تنها شرکت داروسازی دولتی هستیم که درمان بیماران مبتلا به سرطان، جزء اهداف ذاتی آن است و به تبع آن در هر شرایط سختی، وظیفه ما است که با تامین دارو در کنار بیماران باشیم. با توجه به اینکه اکثر مشتریان داروهای ما، داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی هستند و دولت هم در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها با تاخیر و مشکل مواجه است، ما هم در زمینه وصول مطالبات و تامین نقدینگی برای خرید مواد موثره دارویی با چالش‌هایی مواجه بودیم و هستیم و میزان مطالبات افزایش یافته است. با این همه، سعی کردیم که بیماران در تامین دارو با مشکل مواجه نشوند و در عین حال منافع بیش ۱۵۰۰ سهام‌دار حقیقی خود تامین کنیم.
 

محمدپور افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۵ درصد سهام شرکت شناور است و تنها شرکت انکولوژی حاضر در بورس هستیم و اطلاعات مالی شفافی را به سهامداران و بورس ارائه می‌کنیم. از سوی دیگر در سال جدید برنامه افزایش سرمایه داریم که توان رقابتی شرکت را افزایش می‌دهد و از ظرفیت‌های بورس هم برای تامین مالی استفاده کردیم و می‌کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده