سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ , 21 Oct 2025
دبیر انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌ها گفت: در بسیاری از کشورها ۹۰ درصد توزیع دارو توسط سه تا پنج شرکت انجام می‌شود اما در ایران این کار توسط حدود ۲۰ شرکت انجام می‌شود.
تعداد شرکت‌های پخش دارو کاهش خواهد یافت
به گزارش خبرنگار فانا، وحید محلاتی در نشست سه گلوگاه بحرانی در صنعت دارو افزود: قانونی در ایران وجود دارد مبنی بر اینکه هر دارویی وارد فهرست رسمی دارویی کشور شود، بلافاصله باید تحت پوشش بیمه هم قرار بگیرد. چنین چیزی شاید در هیچ کشور دیگری وجود نداشته باشد و اصولا امکان آن را هم ندارند. باید دو فهرست داشته باشد، فهرست دارویی و فهرست بیمه. در عین حال بیمه‌های تکمیلی هم فعال باشند و بتوانند به پوشش هزینه‌های دارویی مردم کمک کنند.

وی با طرح این سوال که چرا خریدهای دولتی در حوزه دارو به صورت مناقصه برگزار نمی‌شود؟ توضیح داد: بیمارستان‌های دولتی می‌توانند مناقصه برگزار کنند. هم‌اکنون برخی دانشگاه‌ها چنین کاری می‌کنند و پول تامین‌کنندگان را هم خوب پرداخت می‌کنند اما چرا این موضوع به سایر دانشگاه‌ها تعمیم پیدا نمی‌کند؟ دانشگاه‌ها می‌توانند خریدهایشان را مدیریت کنند و با شرایط مناسب، قیمت مناسب و پرداخت به موقع، مناقصه برگزار کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند.

وی گفت: در دهه ۸۰ میلادی شرکت‌های تولیدکننده و در دهه ۹۰ میلادی، شرکت‌های پخش شروع به ادغام‌های افقی با یکدیگر کردند. به عنوان مثال در آمریکا، سه شرکت پخش ۹۲ درصد توزیع دارو را در اختیار دارند. در سال ۲۰۰۰ این تعداد پنج شرکت بود که بعدا به سه شرکت کاهش یافت. این نشان می‌دهد که تعداد شرکت‌های پخش مهم نیست و اتفاقا با وجود کاهش تعداد شرکت‌های پخش، میزان خدمات‌رسانی این شرکت‌ها به داروخانه‌ها بهبود هم یافته است. در اروپا هم همینطور است. در ترکیه هم سه شرکت حدود ۹۰ درصد توزیع دارو را در اختیار دارند.

دبیر انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌ها خاطرنشان کرد: اتفاقا کاهش شرکت‌های پخش باعث بهبود سطح خدمات توزیع دارو شده است. باید حداکثر سودآوری و حداقل هزینه در زنجیره تامین دارو هدف اصلی باشد تا در نتیجه خدمات بهتری به بیماران ارائه شود

محلاتی با اشاره به اینکه در ایران حدود ۶۰ شرکت پخش دارو داریم و ۹۰ درصد توزیع دارو توسط حدود ۲۰ شرکت انجام می‌شود، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌کنم با توجه به افزایش حجم بازار و افزایش تعداد داروخانه‌ها که تخمین زده می‌شود تعداد آنها در سراسر کشور تا ۱۴۰۶ به ۲۲ هزار برسد، در آینده تعداد شرکت‌های پخش کمتر و سطح خدمات آنها بهتر شود که به نفع نظام سلامت و کاهش هزینه‌های زنجیره تامین خواهد بود.

وی گفت: در اغلب کشورهای دنیا، این ادغام‌ها رخ داده و حتی به صورت کامل‌تر، یعنی شرکت‌های پخش نه تنها پرایونت لیبل کرده و محصولات خود را وارد بازار کرده‌اند بلکه طی ادغام‌های عمومی، شرکت‌های پخش به سمت تملک داروخانه‌ها رفته‌اند و داروخانه‌های زنجیره‌ای تشکیل شده است. در ایران ادغام‌ها از بخش تولید شروع شده است که البته این ادغام‌ها سابقه‌ای چند دهه‌ای دارد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده