دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 May 2024
رئیس انجمن صنفی تولید، تامین، توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی گفت: فاصله بین مرگ و زندگی در حوزه تجهیزات پزشکی، هیچ است یعنی حتی به اندازه یک تار مو هم نیست. بنابراین اگر کمبودی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی رخ دهد به معنای مرگ بیماران است.
صنف تجهیزات پزشکی در حال پوست‌اندازی است
به گزارش خبرنگار فانا، علیرضا چیذری در نشستی با خبرنگاری افزود: در حال حاضر براساس آمار منتشر شده، فعالان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به ترتیب حدود ۶۰ و ۳۰ همت مطالبات دارند که در مجموع میزان مطالبات به ۹۰ همت می‌رسد اما من مطمئن هستم که میزان واقعی مطالبات بالغ بر ۱۲۰ همت است. یعنی اگر میزان ارز اختصاص یافته به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی معادل ۴/۲ میلیارد یورو را در نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان ضرب کرده و ۳۰ درصد سود فروشنده را نیز به آن بیفزایید عملا به رقم ۱۲۰ همت می‌رسید. علاوه بر اینکه حوزه‌هایی مانند علوم آزمایشگاهی هم که ارز نمی‌گیرند، به صورت جداگانه مطالبات سنگینی دارند. خوشبختانه با فعالیت‌های رسانه‌ای انجام شده در چند ماه اخیر، نظام متوجه اهمیت پرداخت مطالبات حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شده است.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۴۶۰ هزار IRC در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد، عنوان کرد: جالب اینجاست بدانیم که اگر از این ۴۶۰ هزار IRC فقط ۲۰ مورد موجود نباشد، ممکن است جان بیماران زیادی را به خطر بیندازد. در مقطع کمبود مفصل‌های زانو ۱۰ مورد IRC موجود نبود و افرادی وجود داشتند که با هر بار قدم برداشتن به اندازه درد کشیدن دندان، درد کشیدند. در مورد باتری قلب و استنت قلب هم همینطور است و اگر موجود نباشند به مرگ بیمار می‌انجامد. حوزه تجهیزات پزشکی مانند دارو نیست. در این حوزه فاصله بین مرگ و زندگی، هیچ است و حتی به اندازه یک تار مو هم نیست. این یعنی اگر تجهیزات و ملزومات پزشکی موجود نباشند شاهد مرگ بیماران خواهیم بود. داروی وارفارین اگر چند روز موجود نباشد بیمار دوام می‌آورد اما اگر استنت نباشد خیلی زود می‌میرد. بنابراین حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی بسیار مهم است و برای رسانه‌ها جای موشکافی زیادی دارد.

چیذری با اشاره به اینکه فضای بسته موجود در تشکل‌های تجهیزات و ملزومات پزشکی باعث شد تا تشکل‌های جدیدتری از جمله مرآت در این حوزه شکل بگیرند، توضیح داد: در حوزه تجهیزات پزشکی، تشکلی مانند مرآت از نظر تعداد عضو با بیش از ۶۵۰ عضو وجود ندارد. حتی تشکل‌های ۲۰ ساله این تعداد عضو ندارند.

وی افزود: در همین شرایط انجمنی از مرآت شکایت کرد که فعالیت آن باعث شد تا اعضای این تشکل دیگر حق عضویت ندهند و اعضای آنها دچار ریزش شود. پاسخ این است که اگر شما کارتان را دست انجام می‌دادید کار به اینجا نمی‌رسید. خوشبختانه صنف تجهیزات پزشکی در حال پوست‌اندازی است و این اتفاق با کمک رسانه‌ها رخ داده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده