دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 May 2024
مدیر و عضو هیات مدیره انجمن حامی تجهیزات پزشکی و دارویی مرآت گفت: فعالیت صنفی در حوزه تجهیزات پزشکی همواره حالت سنتی داشته است و چند تشکل قدیمی در این صنف وجود دارند که اعضای هیات مدیره آنها طی چند دهه اخیر یا تغییر نکرده‌اند یا به صورت چرخشی در اختیار افراد معدودی بوده است. من معتقدم ضمن اینکه باید حرمت پیشکسوتان را در صنف تجهیزات پزشکی نگهداریم اما اینکه فضا به گونه‌ای باشد که شرکت‌های جدید و کوچکتر نتوانند فعالیت و ابراز نظر کنند، صحیح نیست.
انتقاد از دیدگاه‌‌های تنگ‌نظرانه و انحصارطلبانه در حوزه تجهیزات پزشکی
به گزارش خبرنگار فانا، خسرو حیدری در نشستی با خبرنگاران افزود: شرکت‌های کوچک تجهیزات پزشکی هم مانند شرکت‌های بزرگ تجهیزات پزشکی اهمیت دارند. اهمیت یک شرکت صرفا به میزان گردش مالی و حجم عملیات بازرگانی آن نیست بلکه یک شرکت کوچک هم ممکن است قطعه یا محصولی را تولید و تامین کند که در صورت عدم تولید و تامین آن، تعداد زیادی از بیماران دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی، ملزومات مصرفی، تجهیزات آزمایشگاهی و دندانپزشکی بالغ بر ۴۶۰ هزار IRC وجود دارد، اظهار کرد: حوزه تجهیزات پزشکی بسیار متنوع و پیچیده است و به اندازه تنوع رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی، روش‌های درمانی و اعمال جراحی، تجهیزات و ملزومات پزشکی وجود دارد اما متاسفانه این حوزه به لحاظ تاریخی همواره مظلوم بوده و مورد غفلت واقع شده است.

وی عنوان کرد: همواره بر سر در اختیار داشتن جایگاه حوزه تجهیزات پزشکی بین معاونان وزارت بهداشت اختلاف نظر و دعوا وجود داشته و از مقطعی این حوزه زیر نظر سازمان غذا و دارو قرار گرفته است که به نظر من در همین مقطع حوزه تجهیزات پزشکی جایگاه خود را از دست داده است. در حالی که تنوع و پیچیدگی کار مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو از مدیرکل دارو این سازمان به مراتب بیشتر و سخت‌تر است اما از نظر اختیارات، قدرت تصمیم‌گیری، امکانات لجستیکی و پشتیبانی و همچنین پشتوانه کارشناسی اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با محدودیت‌های زیادی مواجه است.

وی از رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های تخصصی خواست به صورت عمیق‌تر و تخصصی‌تر به مسائل و مشکلات حوزه تجهیزات پزشکی بپردازند و خاطرنشان کرد: ورود رسانه‌ها به حوزه تجهیزات پزشکی باید هم شامل بخش تولید و هم شامل بخش تامین (واردات) باشد چرا که هر یک از این دو بخش دچار مشکل شوند، در نهایت بیماران دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه ایران هلث امسال بالغ بر ۶۴۰ شرکت تجهیزات پزشکی حضور خواهند داشت، توضیح داد: شرکت‌های استارتاپی و کوچک اهمیت زیادی در حوزه تجهیزات پزشکی دارند و حضور آنها در ایران هلث به این رویداد اعتبار بیشتری می‌دهد. اینکه گفته شود این شرکت‌ها مهم نیستند و حضور آنها در ایران هلث اهمیت ندارد، ناشی از دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه و انحصارطلبانه است. ما خوشحالیم که در نمایشگاه امسال ایران هلث، شرکت‌های بزرگ تجهیزات پزشکی در کنار شرکت‌های کوچک و استارتاپی حضور خواهند داشت.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده