يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
حاشیه‌نگاری فانا از رویداد داروهای گیاهی، فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل

از حضور سِلِنا گومز در نمایشگاه تا تقدیر سخنرانان از حمله به اسرائیل

همایش و نمایشگاه داروهای گیاهی، فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل‌های غذایی، رژیمی و ورزشی از ۲۹ تا ۳۱ فروردین ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد.
از حضور سِلِنا گومز در نمایشگاه تا تقدیر سخنرانان از حمله به اسرائیل
به گزارش خبرنگار فانا، برخی از نکات جالب و حواشی این رویداد سه روزه از نگاه خبرنگار فانا به شرح زیرند:

- در مراسم افتتاحیه این رویداد که همزمان با ۲۹ فروردین روز ارتش برگزار شد، چهار نفر از سخنرانان از حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل تقدیر کردند.

عباس کبریایی‌زاده رئیس سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی غذایی ایران گفت: بدون اجماع و مشارکت مردم نمی‌توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم. همین اجماع در مورد برخورد با جنایتکاری که به سفارتخانه ما حمله کرد به وجود آمد. باید در حکمرانی و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با حوزه اقتصاد و تولید هم به اجماع و مشارکت ذینفعان توجه کنیم.

محمدرضا شمس اردکانی دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: از حمله ایران به رژیم نامشروع، ظالم و اشغالگر اسرائیل خوشحالم و امیدوارم در نهایت طبق وعده الهی بر این قوم ستمگر پیروز شویم.

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شاهد اقتدار جانانه نیروهای مسلح و پاسخ دندانشکن به رژیم اشغالگر صهیونیستی و خوشحالی مردم از این پاسخ بودیم و امیدواریم این اقتدار ادامه داشته باشد.

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: امروز روز ارتش است که اقتدار کشور را به جامعه اثبات کردند و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.

- امیرحسین جمشیدی رئیس انجمن تولیدکنندگان داروهای طبیعی و فرآورده‌های طب سنتی ایران در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: دستمان کِش آمد از بس آن را برای کمک به دولت و سیاستگذار دراز کردیم اما آن را نگرفتند. وقتی در آینه نگاه می‌کنم متوجه کِش آمدن دستم و دراز شدن آن می‌شوم!
 

- جمشیدی به یک نکته قابل تامل هم اشاره کرد و گفت: حدود ۱۲۰۰ گیاه دارویی در ایران وجود دارد که تاکنون فقط از حدود ۳۰۰ گیاه، دارو ساخته شده و در مورد سایر گیاهان دارویی عملا کاری انجام نشده است.

- سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این رویداد گفت: به دلیل حملات سایبری چند هفته قبل از عید، دستگاه‌های نظازتی ما را مجبور کردند سیستم‌های اتوماسین خود را از اینترنت برداریم که این کار باعث کُند شدن بسیاری از فرایندهای ما شد. در حال تلاش هستیم تا این مشکل را برطرف کنیم و شرکت‌ها از طریق VPN  به سیستم اتوماسیون ما در اینترنت دسترسی پیدا کنند و با این کار ترافیک ایجاد شده در دبیرخانه سازمان غذا و دارو کاهش یابد.
 

- جعفر میرفخرایی دبیر سابق تولیدکنندگان داروها و فراورده‌های گیاهان دارویی که همواره در دوره‌های گذشته این رویداد حضور داشت و مجلس‌گرم‌کنی می‌کرد، امسال در این رویداد حضور نداشت. به نظر می‌رسد بعد از ماجراهای مربوط به اختلاف دو انجمن در حوزه فرآورده‌های طبیعی و سنتی او به آمریکا رفته و از آن زمان تاکنون به ایران بازنگشته است. رئیس سازمان غذا و دارو هم در این زمینه گفت: دو انجمن موازی در داروهای گیاهی کار می‌کردند که همدیگر را قبول نداشتند و ما هم در دولت فقط می‌توانستیم با یک انجمن تعامل داشته باشیم. من شنیدم دو انجمن با هم توافق کردند یا قرار است با هم ادغام شوند.
 

- به نظر می‌رسد بعد از انتصاب علیرضا رستمی به عنوان سرپرست اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو فضای مثبتی در این حوزه به وجود آمده است، فضایی که در دوره مدیرکل قبلی یعنی منوچهر دادگرنژاد به شدت تیره و تار شده بود. این تغییر مدیریتی نشان می‌دهد اینکه برخی می‌گویند سیستم به یک شکل است و هر که مسوول شود هیچ فرقی نمی‌کند درست نیست. اینکه چه کسی مدیر یا مسوول است، اتفاقا بسیار مهم و تاثیرگذار است.
 

- در این رویداد از سه استاد دانشگاه برتر در حوزه داروهای گیاهی، فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل‌های غذایی، رژیمی و ورزشی تقدیر شد.

*دکتر نرگس یاسا، استادیار فارماکوگنوزی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران
*دکتر کوروش جعفریان، استاد علوم تغذیه گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه و رژیم‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران
*دکتر سیداحمد امامی، استاد فارماکوگنوزی گروه داروسازی سنتی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
 

- غرفه یکی از شرکت‌ها از تصویر "سِلِنا گومز" خواننده معروف آمریکایی برای تبلیغ محصول لاغری و تناسب اندام خود استفاده کرده بود. به نظر می‌رسد این کار یک ضد تبلیغ باشد چرا که سِلِنا گومز اتفاقا از جمله سلبریتی‌هایی است که اعلام کرده به دنبال لاغری نبوده و نیست. این شرکت می‌توانست از یک مدل ایرانی برای تبلیغ خود استفاده کند که هم یک ایرانی از حضور در این تبلیغ منفعت مالی ببرد و هم مخاطب بتواند ارتباط بیشتری با تبلیغ و محتوای آن برقرار کند. با این حال مسوول شرکت در گفت‌وگو با فانا گفت که تصویر استفاده شده، سِلِنا گومز نبوده، هرچند شباهت زیادی به او دارد. در عین حال این مسوول از پیشنهاد فانا درباره استفاده از مدل‌های ایرانی برای تبلیغات خود استقبال کرد و گفت که این برای نخستین بار است که یک بازدیدکننده، چنین بازخورد جالبی را به ما ارائه می‌دهد.
 
 
- در غرفه‌ای هم که مکمل‌های ورزشی را ارائه می‌کرد، فردی پشت کانتر غرفه نشسته بود که به وضوح دارای اضافه وزن بود که به نظر می‌رسد این موضوع نیز خود یک ضد تبلیغ محسوب شود. شرکتی که چند میلیارد تومان برای حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادها هزینه می‌کند، اگر به چنین موارد ساده‌ای توجه نکند عملا آن چند میلیارد تومان را دور ریخته است.
 
- محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت که پیشتر با اظهاراتی درباره وجود مافیای دارو در کشور جنجال زیادی را به پا کرده بود، در این مراسم با رئیس اتاق تهران (نجفی عرب) و رئیس فدراسیون اقتصاد سلامت (کبریایی‌زاده) که پاسخ او را داده بودند، چشم در چشم شد و با آنها بگو و بخند کرد اما در نهایت در حاشیه این مراسم نگفت که مافیای دارو که قبلا گفته بود بالاخره چی شد؟!
 

گزارش از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده