يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
مدیرعامل خانومی در گفت‌وگو با فانا:

بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران هنوز داده‌محور نیست

امسال یک میلیون نفر از خانومی خرید می‌کنند
هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی گفت: حریم خصوصی کاربران پلتفرم‌ها به هر میزانی که داده وارد پلتفرم کرده باشند، حساس حساب می‌شود اما ممکن است یک پلتفرم براساس حوزه فعالیتش، داده بیشتری از کاربران خود بگیرد و یک پلتفرم دیگر داده کمتری بگیرد. با این وجود ما در خانومی با استفاده از روش‌های مختلف از داده‌های کاربران محافظت می‌کنیم و تلاش کردیم با به‌روز کردن پروتکل‌های امنیتی، حفاظت از داده‌های کاربران را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.
بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران هنوز داده‌محور نیست
مسعود شاهمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار فانا در پاسخ به این سوال که نظر شما به عنوان یکی از پلتفرم‌های مطرح در حوزه عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی درباره لو رفتن اطلاعات میلیون‌ها نفر از کاربران اسنپ فود چیست؟ گفت: ما در خانومی از داده‌های کاربران را با روش‌هایی مانند با کُد کردن، استفاده از فایروال و به‌روز کردن کدهای امنیتی نگهداری می‌کنیم و مطمئن هستم که در اپلیکیشن اسنپ فود نیز چنین کاری انجام شده اما ممکن است برخی پیچیدگی‌ها منجر به اتفاق اخیر شده باشد. هرچقدر قوانین و استانداردها سختگیرانه‌تر و محکم‌تر باشند، میزان محافظت از داده‌های کاربران نیز افزایش می‌یابد. مثلا قانون مربوط به تغییر به موقع رمز عبور کمک می‌کند نفوذ به سیستم کاهش یابد.

وی افزود: البته باید در نظر گرفت که الزاما هر کسی هک می‌کند، کلاه‌سیاه نیست و در بسیاری از موارد نیز هکرها، کلاه‌سفید هستند که مشکلات سیستم را نشان می‌دهند و اتفاقا خیلی هم می‌توانند کمک‌کننده باشند و ما در خانومی در مواردی با استفاده از کمک‌های آنها ایرادات امنیتی خود را برطرف کرده‌ایم.

مدیرعامل فروشگاه اینترنتی خانومی تاکید کرد: نگهداری داده‌ها بخشی از هزینه‌های ما را تشکیل می‌دهد و برای ما مهم است چرا که باعث حفظ حریم خصوصی کابران می‌شود. هزینه نگهداری داده‌ها مانند هزینه بسته‌بندی و سایر خدمات است که در بودجه سالانه شرکت لحاظ می‌شود.

شاهمرادی در پاسخ به سوال دیگر فانا مبنی بر اینکه شما از داده‌های کاربران چه استفاده‌هایی می‌کنید؟ توضیح داد: بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران هنوز چندان داده‌محور نیست و در آن براساس داده‌ها تصمیم گرفته نمی‌شود. البته دیر یا روز به این سمت خواهیم رفت اما شرکت‌های این حوزه همچنان روی تجربیات موثر خود از بازار و در واقع داده‌های تجربی تکیه می‌کنند. ما در خانومی از داده‌های کاربران برای کارهای خودمان مانند بهینه کردن هزینه‌ها و فرایندها استفاده می‌کنیم و مثلا با استفاده از این داده‌ها توانسته‌ایم هزینه‌های اتوماسیون خود را هر سال کاهش دهیم. اگر قبلا تا ۱۵ درصد خطا در فروش کالا داشتیم، حالا به دلیل راهنمایی‌های بهتر مشتریان، این نرخ به کمتر از یک درصد رسیده است.

وی گفت: زمانی بسته‌بندی در ایران کم‌ارزش تلقی می‌شد اما امروز بسته‌بندی جایگاه خود را پیدا کرده است. قطعا همین روند در مورد داده نیز اتفاق می‌افتد.

به گفته شاهمرادی خانومی رتبه نخست فروش محصولات آرایشی و بهداشتی را در بین فروشگاه‌های اینترنتی ایران در اختیار دارد و فقط در بلک بیوتی امسال موفق به فروش ۷۰۰ هزار قطعه محصول شد. همچنین امسال یک میلیون نفر از خانومی خرید می‌کنند و در مجموع از سال ۱۳۹۳ تاکنون تعداد مشتریان خانومی به حدود ۱.۵ میلیون نفر رسیده است.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده