جمعیت ۴.۵ درصدی مصرفکننده قلیان از سال ۱۴۰۰ تاکنون دو برابر شده است و مصرف آن هم در زنان، بالاتر گزارش میشود.
به گزارش فانا، مصرف دخانیات در روستاها بیشتر از شهرها و مصرف قلیان به ویژه در خانمها بیشتر از مصرف دخانیات شده است. شرایطی که نگرانی متولیان نظام سلامت به دلیل آسیبهای مهم دخانیات را تشدید کرده است. بیشترین مصرف قلیان هم مربوط به تنباکوهای طعمدار و میوهای است که قرار بوده از سوی وزارت صمت به عنوان مصداق بارز تبلیغات دخانیات در نظر گرفته شود اما هشت سال است که اجرای آن روی زمین مانده است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت در این باره میگوید: در حال حاضر چیزی بیش از ۷ تا ۸ درصد جمعیت کشور قلیان مصرف میکنند و آمار مصرف در زنان بالاتر است.
علیرضا رئیسی با هشدار اینکه سن مصرف دخانیات هم پایین آمده است، بیان میکند: کاهش سن مصرف به قلیان است نه سیگار و مشخصتر اینکه در زنان بیشتر شاهد چنین مسالهای هستیم چون به رده زیر ۱۶ سال هم رسیده است.
او با بیان اینکه بیشترین مصرف قلیان هم مربوط به تنباکوهای طعمدار و میوهای است، عنوان میکند: وزارت بهداشت همواره تاکید کرده که این تنباکوها مصداق بارز تبلیغ برای دخانیات است و به محل اختلاف ما با وزارت صمت تبدیل شده بود. در نهایت سال ۱۳۹۶ شکایت به دیوان عدالت کشید و حکم هم به نفع ما صادر شد.
معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که چرا طی هشت سال این حکم اجرا نشده است، میگوید: دلیل اجرا نشدن آن وزارت صمت است.