شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
هزاران خیریه و تشکل‌ مردم‌نهاد در کشور فعالیت می‌کنند اما برخی از این مؤسسات خیریه از جهت کمیت یا کیفیت ارائه خدمات در محدوده فعالیتشان، به شهرت خوبی رسیده‌اند. در این گزارش بر اساس تجارب میدانی به معرفی 100 مورد از خیریه‌های مشهور ایران پرداخته‌ایم.
آشنایی با 100 خیریه مشهور در ایران
به گزارش فانا، در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد مؤسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد در ایران وجود ندارد و آمارهای مختلفی مطرح می‌شود اما معاون مشارکت‌های مردمی سازمان امور اجتماعی کشور در سال 1401 اظهار کرد که دست کم مجوز 9 هزار مؤسسه خیریه توسط وزارت کشور صادر شده است.

 همچنین تاکنون مجوز حدود 9 هزار مرکز نیکوکاری توسط کمیته امداد و مجوز حدود 5 هزار سمن در حوزه جوانان توسط وزارت ورزش و جوانان و مجوز حدود 8 هزار و 200 مؤسسه خیریه توسط سازمان بهزیستی صادر شده است. یکسری مؤسسات خیریه نیز توسط نیروی انتظامی و ارگان‌های دیگر ثبت شده‌اند، لذا برخی از کارشناسان این حوزه تخمین می‌زنند که حدود 32 هزار مؤسسه خیریه و تشکل مردم‌نهاد دارای مجوز در ایران وجود دارد.

  البته ناگفته نماند که برخی از مؤسسات خیریه و مراکز نیکوکاری، همزمان از چند مرجع صدور مجوز همچون وزارت کشور، بهزیستی و کمیته امداد مجوز دریافت کرده‌اند. همچنین برخی از مؤسسات خیریه نیز ممکن است پس از اخذ مجوز، فعال نباشند اما متأسفانه تعداد خیریه‌های غیر فعال در کشور مشخص نیست. آنچه مشهود است، این است که در حال حاضر چندین هزار مؤسسه خیریه و سازمان مردم‌نهاد که شاید تعداد آن‌ها حداکثر به حدود 30 هزار مورد در کشور برسد، به صورت جسته و گریخته در حال خدمت‌رسانی هستند.

   برخی از این مؤسسات خیریه از جهت کمیت یا کیفیت ارائه خدمات در محدوده فعالیتشان، به شهرت خوبی رسیده‌اند، تیم تحریریه پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران بر اساس تجارب میدانی خود، در این گزارش، بی‌آنکه به ابزار خاصی برای ارزیابی عملکرد این خیریه‌ها دسترسی داشته باشد، به معرفی 100 خیریه و تشکل مردم‌نهاد مشهور در ایران می‌پردازد.

    در ادامه لیست این 100 خیریه که بر اساس حروف الفبا تنظیم شده است، از نظر می‌گذرد:
 










منبع : پایگاه خبری تحلیلی خیر ایران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده