يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024

دارو یارانه‌ای ایران را می‌خرند به خارج قاچاق می‌کنند

مانع قانونی شورای فراسازمانی صادرات چیست
چالش‌های صنعت دارو در زمینه صادرات توسط متخصصان این حوزه مورد بررسی قرار گرفت.
دارو یارانه‌ای ایران را می‌خرند به خارج قاچاق می‌کنند
به گزارش فانا، پنل آسیب‌شناسی صادرات دارو در حاشیه سومین روز از نمایشگاه ایران اکسپو با حضور سید علی معبودی، مسئول صادرات اداره کل دارو در سازمان غذا و دارو؛ هاله حامدی‌فر، رئیس هیات مدیره شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن و مهدی فرقانی، مدیر صادرات تیپیکو برگزار شد.

در ابتدا هاله حامدی‌فر، با تاکید بر اینکه صنعت دارو یکی از صنایع قدیمی کشور است، اظهار کرد: توان ایران در صنعت دارو نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر است اما تولید دارو در کشور ما چالش‌های زیادی دارد. دارو یکی از کالاهای اساسی است و همیشه دولت‌ها در همه کشورهای دنیا سعی دارند قیمت را پایین نگه دارند؛ هزینه این فرایند در دنیا از جیب صنعت‌گر برداشته نمی‌شود و دولت از منابع خود استفاده می‌کند؛ کاری میکند اما در کشور ما صنعت تحت فشار قرار می‌گیرد.

از بازار داخلی دارو یارانه‌ای را می‌خرند و قاچاق می‌کنند

وی ادامه داد: زمانی که قیمت به حداقل می‌رسد، درآمد هم به حداقل می‌رسد و در نهایت دست و بال شرکت‌ها و صنعت در توسعه و ارتقای کیفیت و مارکتینگ داخلی و خارجی بسته می‌شود. به نظر می‌رسد سیاست سرکوب قیمت به این دلیل شکل گرفته است که در یک مقطعی از تاریخ فردی احساس خطر کرده و ورود دارو به بازار بین‌الملل را متوقف کرده است.

رئیس هیات مدیره سیناژن افزود: این شعار که قیمت دارو باید سرکوب شود و حاشیه سود را برای صنعت کم کنیم فرهنگ و سوددهی شرکت‌ها تابو شده است؛ دارویی نیست که توان تولید آن در ایران وجود نداشته باشد، با این حال در بازارهای بین‌المللی حضور نداریم. توسعه تکنولوژی و ساختاری دارو صورت گرفته اما درحال توقف است. با چالش‌های قیمت‌گذاری و ارز ترجیحی در دارو مواجه هستیم. دارو در هیچکدام از نقاط منطقه به ارزانی ایران نیست. از بازار داخل ما داروی یارانه‌ای می‌خرند و قاچاق می‌برند.

صادرات دارو در حاشیه قرار گرفته است

در ادامه، مهدی فرقانی، مدیر صادرات تیپیکو با بیان اینکه رگولاتور یا همان سازمان غذا و دارو، مسئولیت تامین دارو را بر عهده دارد، گفت: دغدغه رگولاتور این است که دارو به موقع به دست بیمار برسد، رگولاتور بودن سازمان باعث می‌شود در تصمیم‌گیری درمورد صادرات تناقض وجود داشته باشد.  زیرا بحث تامین داخل که مطرح می‌شود، صادرات در حاشیه قرار می‌گیرد. البته منظور این نیست که سازمان نظارت نداشته باشد اما می‌توان راه حل‌هایی در نظر گرفت.

بزرگ‌ترین ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت دارو تغییر سیاست‌گذاری است

همچنین حامدی‌فر با تاکید بر اینکه وظایف سازمان غذا و دارو با یکدیگر در تناقض است، عنوان کرد: این شرایط باعث می‌شود دست و بال برای تصمیم‌گیری بسته شود؛ از سوی دیگر علی رغم اینکه ارز ترجیحی حذف شده اما  ارز تالار یک و دو همچنان وجود دارد که به صورت محدود تخصیص داده می‌شود. درواقع دارو در اولویت قرار دارد اما در همه مقاطع زمانی ارزی که لازم است وجود ندارد؛ گاهی یوان چین است و همه نمیتوانند از آن استفاده کنند.

 به گفته وی بسیاری از شرکت‌ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند و حتی نمی‌توانند از ارزی که به آن‌ها تخصیص داده می‌شود استفاده کنند.

وی درمورد ریسک سرمایه‌گذاری در صنعت دارو توضیح داد: سرمایه‌گذاری صرف در صنعت دارو ریسک زیادی دارد زیرا دودوتا چهارتای صنعت باهم نمی‌خواند. بزرگترین ریسک تغییر سیاست‌گذاری است.

تناقض در وظایف سازمان غذا و دارو

در ادامه پنل، معبودی با تاکید بر اینکه ماموریت سازمان غذا و دارو  تامین داروی با کیفیت و پایدار است، اظهار کرد: این موضوع خلاف جهت پیکان صادرات است. توسعه  صادرات از سازمان خواسته می‌شود و این از نظر ماهیتی و ظاهری با ماموریت اصلی سازمان تناقض دارد. وقتی مجوز صادرات صادر می‌شود که در تامین بازار داخل مشکلی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: کمبود دارویی که در کشور داشتیم ناشی از مشکلات فنی نبوده است اما تامین ناپایدار منجر به محدودیت صادرات و  محدودیت صادرات منجر به از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است. در سال گذشته این موضوع را با همین شفافیت مطرح کردیم که اگر با صادرات به این نحو برخورد شود نتیجه‌ای جز این ندارد؛ این موضوع باید ریشه‌ای حل شود.

مسئول صادرات اداره کل دارو در سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ظرفیت خطوط تولید  دارو نسبت به بازار داخل بیشتر است، گفت: با این حال سهم صادرات دارو نسبت به کل صادرات سایر صنایع بسیار کم است. درحالی که امکان پنج برابر شدن این عدد به راحتی وجود دارد و باید نگاه داخلی و بین‌النللی تغییر کند. مارکتینگ صادراتی ما به جای اینکه در خارج از کشور رخ دهد در داخل ایران رخ میدهد.

حامدی‌فر نیز با بیان اینکه بحث برندینگ و مارکتینگ در صنعت دارویی ما ضعیف است، گفت: ایران از نظر بین‌المللی وجه خوبی در این صنعت ندارد؛ باید در زمینه اعتمادسازی کار کرد؛ حتی بزرگ‌ترین  نمایشگاه دارویی به ما غرفه نمی‌دهد. اگر شرایط دیپلماتیک ما در حد کشورهای CIS قرار بگیرد تراز تجاری مثبت می‌شود. مشکلات اصلی با بهتر شدن روابط دیپلماتیک رفع می‌شود. حتی با روسیه که رابطه خوبی هم داریم نتوانستیم از روابط دیپلماتیک استفاده کنیم.

در ادامه پنل فرقانی پیشنهاد تفویض اختیار صادرات دارو به یک ارگان مرتبط‌تر را مطرح کرد و کفت: شاید این فرایند بتواند بار دغدغه صادرات را از دوش سازمان غذا و دارو بردارد. وجود شورای فرسازمانی برای صادرات دارو احساس می‌شود

معبودی نیز در واکنش به این پیشنهاد اظهار کرد:این موضوع اخیرا توسط برخی دوستان مطرح می‌شود اما یک منع قانونی دارد؛ در قانون ۱۳۳۴ که ناظر بر حوزه دارو است  تاکید شده که هرگونه صدور و ورود دارو منوط به کسب مجوز از وزارت بهداشت است.
منبع : اکونگار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده