شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ , 6 Jun 2026
سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن تجارت الکترونیک تهران در بیانیه‌ای مشترک، ضمن ابراز تاسف از رویکردهای انقباضی و تقابل‌های فرساینده نهادهای سنتی و صنف‌گرای حوزه دارو با پلتفرم‌های آنلاین، هشدار داد که دوقطبی‌سازی کاذب میان سلامت و نوآوری، تنها پوششی برای حفظ انحصار سنتی و فرار از ردیابی شفاف توزیع دارو در کشور است.
دارورسانی آنلاین یک سرویس لوکس نیست
به گزارش فانا، در متن این بیانیه آمده است:

 سال‌هاست در برخی مواضع و اظهارنظرها، پلتفرم‌های رسمی و شناسنامه‌دار در کنار کانال‌های غیرمجاز فروش دارو قرار می‌گیرند؛ رویکردی که می‌تواند مانع تمرکز بر مساله اصلی یعنی توسعه سازوکارهای نظارت و ردیابی هوشمند شود. درحالی‌که در پلتفرم‌های قانونی تمامی تراکنش‌ها، اطلاعات داروخانه‌ها و فرآیند تحویل به صورت دیجیتال و قابل حسابرسی ثبت می‌شود، پافشاری رگولاتور بر ممنوعیت،  نقش واسطه‌های غیرشفاف را کاهش می‌دهد و عملا مانع شکل‌گیری شفافیت بیشتر در زنجیره توزیع دارو شده است.

تشبیه‌های سطحی مانند "دارو پیتزا نیست"، فرار از واقعیت‌های لجستیک مدرن است. بسترهای هوشمند نه‌ تنها استانداردهای دارویی را کاهش نمی‌دهند، بلکه برای نخستین‌ بار امکان نظارت بر زنجیره، مستندسازی زمان تحویل و احراز هویت دریافت‌کننده را فراهم می‌سازند؛ الزامات امنیتی و بهداشتی مهمی که در سیستم سنتی مفقود است و فقدان آن، سال‌هاست به نشت داروهای نایاب به بازار سیاه ناصرخسرو دامن می‌زند.

از طرف دیگر، بیش از دو سال است که بهانه مبهم "نبود ضوابط" و حریم خصوصی، به ابزاری برای محدودسازی برای تعلیق فعالیت پلتفرم‌ها تبدیل شده؛ درحالی‌که بخش خصوصی بارها آمادگی خود را برای پذیرش سخت‌گیرانه‌ترین الزامات فنی اعلام کرده است. پاک کردن صورت‌مساله به دلیل احتمال نشت دیتا، منطقی بدوی است چرا که با این استدلال، امروز باید کل شبکه بانکی و خدمات دولت الکترونیک کشور نیز تعطیل می‌شدند.

تجربه بحران‌ها ثابت کرده دارورسانی آنلاین یک سرویس لوکس نیست، بلکه زیرساخت حیاتی پدافند غیرعامل و یک ضرورت زیستی برای سالمندان، بیماران مزمن و افراد کم‌توان است. تداوم این وضعیت می‌تواند تبعات جدی برای دسترسی بیماران به خدمات داشته باشد و ضرورت پاسخگویی نهادهای مسوول را افزایش دهد.
 

ما از تمامی رسانه‌ها، دستگاه‌های نظارتی و مدعی‌العموم دعوت می‌کنیم که به صورت جدی وارد میدان شده و این پرسش کلیدی را از سازمان غذا و دارو مطرح کنند: چرا رگولاتور از سال ۱۴۰۲ با زمین‌گذاشتن مصوبه صریح دولت و به بهانه تدوین ضوابط جدید، بیش از یک سال و نیم یک صنعت را معطل و فرسوده نگه داشت؟ عجیب‌تر آنکه پس از این کارشکنی طولانی، این سازمان در ۲۴ مهر ماه دستورالعملی را ابلاغ کرد که تماما مورد تائید و نگارش خودش بود اما اکنون با گذشت بیش از ۹ ماه، حتی از مقرراتی که توسط آن سازمان تدوین شده است نیز طفره می‌رود. این روند به وضوح نشان می‌دهد که استراتژی رگولاتور نه دغدغه‌مندی برای سلامت، بلکه "معطل‌سازی تعمدی و فرسوده‌ کردن بخش خصوصی" است؛ رفتاری که مصداق بارز ترک‌ فعل بوده و نهادهای ناظر باید ریشه‌های این وضعیت فرسایشی را بررسی کنند.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن تجارت الکترونیک تهران اعلام می‌دارند که دوره دوقطبی‌سازی‌های کاذب میان "سلامت" و "تکنولوژی" به پایان رسیده است. مساله امروز، انتخاب میان دو نوع حکمرانی است: نظارت هوشمند مدرن یا  مدل‌های سنتی توزیع که نیازمند بازنگری و انطباق با فناوری‌های جدید هستند. ما ضمن تاکید بر آمادگی کامل خود برای اجرای هرگونه ضابطه فنی و قانونی، هشدار می‌دهیم که اصرار بر انسداد این مسیر، تنها به سود بازار سیاه و به زیان سلامت جامعه است؛ رگولاتور باید به جای ، مقاومت در برابر بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوآورانه، شجاعت تنظیم‌گری مسوولانه را پیدا کند و بیش از این، کارآمدی نظام سلامت کشور را مصلحت منافع صنفی نکند.
منبع : انجمن تجارت الکترونیک استان تهران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده