شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۵ , 6 Jun 2026
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اینکه داروخانه‌ها برای وصول چک‌ها، خانه و طلا می‌فروشند و چرخه معیوب بیمه‌ها، تولید و تامین دارو را زمین‌گیر کرده است، گفت: در جلسه اخیر مجلس، وزیر بهداشت و مجلس بر افزایش بودجه بیمه‌ها تاکید دارند تا افزایش قیمت دارو از جیب مردم پرداخت نشود اما در شرایط فعلی فشار اصلی همچنان بر دوش بخش خصوصی است. تداوم این وضعیت کیفیت ارائه خدمات درمانی را کاهش می‌دهد و در نهایت می‌تواند به تعطیلی بسیاری از مراکز خصوصی حوزه سلامت منجر شود.
داروخانه‌ها برای وصول چک‌ها خانه و طلا می‌فروشند
به گزارش فانا، سیدمحمد جمالیان با اشاره به وضعیت بحرانی نقدینگی در حوزه سلامت گفت: به دلیل کسری بودجه‌ای که در بیمه‌ها به‌ ویژه بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت وجود دارد، فشار اصلی این کمبودها امروز بر دوش داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی و دولتی قرار گرفته است.

مطالبات مراکز درمانی از بیمه خدمات درمانی از مهرماه و از بیمه تامین اجتماعی از آذر ماه ۱۴۰۴ پرداخت نشده است

وی افزود: در حال حاضر مطالبات مراکز درمانی از بیمه خدمات درمانی تقریبا از مهر ماه سال گذشته و از بیمه تامین اجتماعی از آذرماه سال گذشته پرداخت نشده و این در حالی است که با افزایش قیمت داروها، داروخانه‌ها مجبورند دارو را به‌ صورت نقدی خریداری کنند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس دوازدهم ادامه داد: داروخانه‌ها دارویی را با یک قیمت به فروش می‌رسانند اما برای تامین مجدد همان دارو باید چند برابر هزینه پرداخت کنند درحالی‌که هنوز مطالبات قبلی آن‌ها از سوی بیمه‌ها پرداخت نشده است.

نبود نقدینگی، علت اصلی تاخیر در پرداخت‌ها

جمالیان با اشاره به مشکلات موجود در اجرای طرح دارویار تصریح کرد: بخشی از مطالبات داروخانه‌ها نیز مربوط به منابع طرح دارویار و هدفمندسازی یارانه‌ها است که متاسفانه دولت در پرداخت آن نیز تاخیر دارد. البته در نشست کمیسیون بهداشت و درمان با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این موضوع مطرح شد و وی نیز اذعان کرد که وضعیت داروخانه‌ها بحرانی است اما نبود نقدینگی را علت اصلی تاخیر در پرداخت‌ها عنوان کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: این چرخه معیوب امروز به تولید دارو نیز آسیب وارد کرده است به‌ طوری که در نشست مشترک کمیسیون با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی اعلام شد از ۵۷۰ میلیون دلار ارزی که برای واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو تخصیص یافته، تنها حدود ۵۰ درصد شرکت‌ها برای دریافت آن مراجعه کرده‌اند و علت مراجعه نکردن سایر شرکت‌ها نیز کمبود نقدینگی است.

داروخانه‌ها توان پاس کردن چک‌ها و تامین منابع مالی جدید را ندارند

وی افزود: مراکز درمانی و داروخانه‌ها مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند و به همین دلیل توان وصول چک‌ها و تامین منابع مالی جدید را ندارند. البته بخش خصوصی برای اینکه وارد لیست سیاه نشوند و از دریافت دارو محروم نمانند، به هر شکل ممکن تلاش می‌کند چک‌های خود را پاس کند.

جمالیان یادآور شد: امروز بسیاری از فعالان بخش خصوصی برای جلوگیری از برگشت خوردن چک‌ها، ناچار به فروش دارایی‌های شخصی خود از جمله خانه، طلا و سرمایه‌های نقدی شده‌اند اما این روند قابل استمرار نیست و ادامه آن آسیب جدی به حوزه سلامت وارد خواهد کرد.

بخشی از مشکلات به سوءمدیریت‌ها بازمی‌گردد

این نماینده مجلس با بیان اینکه بخشی از مشکلات به سوءمدیریت‌ها بازمی‌گردد، تصریح کرد: موضوع پرداخت منابع هدفمندی یارانه‌ها و دارویار را شخصا پیگیری کردم و منابع آن حدود یک ماه و نیم قبل مصوب شده بود و سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام کرده بود که ۷ همت برای پرداخت دارویار را کنار گذاشته و آماده پرداخت است اما صرف هماهنگی میان بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه درباره نحوه پرداخت، حدود یک ماه و نیم زمان برد.

داروسازان و آزمایشگاه‌های خصوصی در حال فداکاری هستند تا چرخه درمان متوقف نشود/بیمه‌ها بخشی از کمبودهای خود را به دوش بخش خصوصی انداخته‌اند

نماینده مردم اراک در مجلس دوازدهم تاکید کرد: واقعا پذیرفتنی نیست که تنها برای تعیین روش پرداخت، چنین زمان طولانی صرف شود و این مساله نشان می‌دهد بخشی از مشکلات موجود صرفا ناشی از کمبود منابع نیست بلکه ضعف در هماهنگی و مدیریت نیز در آن نقش دارد. امروز داروسازان و آزمایشگاه‌های خصوصی عملا در حال فداکاری هستند تا چرخه درمان متوقف نشود اما بیمه‌ها بخشی از کمبودهای خود را به دوش بخش خصوصی انداخته‌اند و این مساله علاوه بر آسیب به کیفیت خدمات، به‌ صورت غیرمستقیم سلامت مردم را نیز تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: مجلس سال گذشته برای پرداخت بدهی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعتباری حدود ۸۰ همت مصوب کرد اما متاسفانه تا پایان سال تنها حدود ۵۰ درصد آن، آن هم در ماه‌های پایانی سال، پرداخت شد درحالی‌که قرار بود این منابع در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۴ در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد.

مجلس مخالف افزایش فشار بیشتر به مردم در حوزه سلامت است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگرچه در سال جاری بودجه بیمه‌ها افزایش یافته اما رشد قیمت داروها مجددا باعث ایجاد کسری خواهد شد و یا باید فشار بیشتری به مردم وارد شود که مجلس مخالف این موضوع است، یا اینکه دولت و بیمه‌ها منابع لازم را برای پوشش هزینه‌ها تامین کنند.

فشار اصلی همچنان بر دوش بخش خصوصی است

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس ادامه داد: در جلسه اخیر مجلس، وزیر بهداشت و مجلس بر افزایش بودجه بیمه‌ها تاکید دارند تا افزایش قیمت دارو از جیب مردم پرداخت نشود اما در شرایط فعلی فشار اصلی همچنان بر دوش بخش خصوصی است.

جمالیان هشدار داد: ادامه این وضعیت کیفیت ارائه خدمات درمانی را کاهش می‌دهد و در نهایت می‌تواند به تعطیلی بسیاری از مراکز خصوصی حوزه سلامت منجر شود.
منبع : خبرگزاری خانه ملت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


شرکت های برگزیده