رئیس سرویس سلامت همگانی (NHS) در انگلستان گفت که درباره مسائل مربوط به تامین دارو، واقعا نگران است.
به گزارش فانا، تعدادی از کارشناسان درباره پیامدهای هزینهای و اختلال در تامین دارو ناشی از جنگ آمریکا علیه ایران ابراز نگرانی کردهاند.
وقتی از مدیر اجرایی سرویس سلامت همگانی انگلستان پرسیده شد، با توجه به اینکه بریتانیا ۷۵ درصد از داروهای خود را وارد میکند، چه برنامهریزی در این زمینه انجام شده است؟ گفت: ما واقعا درباره این موضوع نگران هستیم. ما طی ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته چند شوک را در زمینه تامین منابع کلیدی داشتهایم. هماکنون تیمی برای بررسی خطراتی که زنجیرههای تامین را تهدید میکنند، تشکیل شده است.
در همین حال، یک منبع صنعتی گفت که اظهارات رئیس NHS با وضعیت فعلی همخوانی ندارد. همه نگران هستند اما هیچکس نمیگوید که محمولههای دارویی وارد نمیشوند.
مدیر اجرایی انجمن ملی داروسازی هم گفت: هماکنون شاهد کمبود دارویی که مستقیما به جنگ در خاورمیانه مرتبط باشد، نیستیم اما داروخانهها شاهد افزایش نگرانکننده قیمتها هستند که میتواند نشانه اولیه چالشها باشد.
قیمت برخی داروها اخیرا در نتیجه کمبود مواد اولیه کلیدی و اختلال در فرآیندهای تولید افزایش یافته است.
یک منبع صنعتی دیگر هم گفت: خطر اصلی اختلال در مسیرهای حملونقل است نه خود تولید دارو/گاردین.