شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
فاز یک مطالعه بالینی درمان سرطان پانکراس با استفاده از ویروس بهینه‌سازی و بی‌خطر شده سرخک به زودی با همکاری پژوهشکده گوارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز می‌شود.
مطالعه بالینی درمان سرطان پانکراس با ویروس سرخک به زودی آغاز می‌شود
روح‌الله درستکار متخصص ویروس‌شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله و از مجریان این مطالعه بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با اشاره به اینکه براساس کد اخلاق دریافت شده قرار است فاز یک مطالعه بالینی درمان سرطان پانکراس با استفاده از ویروس بهینه‌سازی و بی‌خطر شده سرخک به زودی با شرکت ۱۰ بیمار واجد شرایط آغاز شود، گفت: هدف از انجام این مطالعه، اثبات بی‌خطر بودن این روش درمانی و نشان دادن اثربخشی این روش درمانی در طولانی‌تر کردن عمر بیماران مبتلا به سرطان پانکراس در کنار درمان‌های دیگر است.

وی افزود: این پروژه تحقیقاتی با همکاری متخصصین گوارش و انکولوژی اجرا می‌شود و طی آن ویروس بهینه‌سازی و بی‌خطر شده سرخک در چهار دوز هر دو هفته یکبار و به مدت دو ماه به داخل ناحیه توموری پانکراس بیماران تزریق می‌شود.

این متخصص ویروس‌شناسی با اشاره به اینکه نتایج مطالعات پیش‌بالینی این روش درمانی روی موش، خرگوش و همستر بی‌خطر بودن آن را اثبات کرد، عنوان کرد: این روش درمانی در آمریکا (مایو کلینیک) نیز در حال گذراندن مراحل مطالعات بالینی بوده و تاکنون اثربخشی آن روی دستکم نیمی از بیماران مشارکت‌کننده در مطالعه اثبات شده است.

درستکار خاطرنشان کرد: سرطان پانکراس از لاعلاج‌ترین نوع سرطان است و در دنیا نیز درمان این نوع سرطان توسط ویروس انتخاب شده است.

او با بیان اینکه برای نخستین بار است پروژه تحقیقاتی درمان سرطان با استفاده از ویروس بهینه شده در مرحله بالینی در ایران کلید خورده است، اظهار کرد: هم‌‎اکنون حدود ۴۰۰ مطالعه بالینی در جهان در زمینه درمان سرطان با ویروس در حال انجام است و کشورهای آمریکا، چین و ژاپن جزو کشورهای پیشرو در جهان در این زمینه محسوب می‌شوند.

درستکار در پاسخ به این سوال که منطق پشت درمان سرطان با استفاده از ویروس‌ها چیست؟ توضیح داد: در مطالعات گذشته دیده شده بود که بیماران مبتلا به سرطان زمانی که به یک بیماری ویروسی مبتلا می‌شوند پیشرفت بیماری سرطان در آنها کُند می‌شود. ویروس‌ها به سلول‌هایی با تکثیر بالا علاقه‌مند هستند و سلول‌های سرطانی هم به دلیل اینکه سیستم کنترلی ندارند و زیاد تکثیر می‌شوند، ویروس‌ها به آنها علاقه زیادی دارند. از سوی دیگر وقتی ویروس وارد سلول‌های سرطانی می‌شود سیستم ایمنی را هم با خود وارد این سلول‌ها می‌کند و در نتیجه باعث نابودی سلول‌های سرطانی می‌شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره فاز یک مطالعه بالینی درمان سرطان پانکراس با استفاده از ویروس بهینه‌سازی و بی‌خطر شده سرخک می‌توانید به سایت vaxogen.ir مراجعه فرمایید.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده