شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
نشست هم‌اندیشی نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۴ با حضور رئیس و اعضای هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی و جمعی از رسانه‌ها در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد‌.
نشست هم‌اندیشی نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۴ برگزار شد
به گزارش خبرنگار فانا، در این نشست درباره موضوعاتی مانند کیفیت داروهای ژنریک تولید داخل در مقایسه با داروهای برند اصلی، موانع و چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف صنایع تولید مواد اولیه دارو، اتحاد و همدلی بین سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی و سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، نقش انواع ارزهای تخصیصی در چندگانگی قیمت دارو و تاثیر رسانه در اقبال عمومی به داروهای تولید داخل بحث و گفت‌وگو شد.

فرامرز اختراعی رئیس سندیکا در این نشست گفت: طی سالیان گذشته خوشبختانه ورود به تولید مواد دارویی پایه و مواد واسطه نویدبخش موفقیت‌های دارویی بوده است. نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۴ از ۱۴ تا ۱۷ تیر ماه ۱۴۰۳ در شهر نمایشگاهی آفتاب فرصت بسیار خوبی برای بیان و عرضه توانایی‌ها و دستاوردها است. این نمایشگاه فرصت مناسبی برای حضور همه‌جانبه تولیدکنندگان و چهره‌های داخلی و خارجی در این عرصه است. تنظیم مختصات توسعه پایدار نیز یکی از اهداف تشکیل این نمایشگاه است.
 
افزایش تدریجی سهم داروهای خارجی و برند از بازار داخلی

وی افزود: بیان می‌شود که ۱۰ درصد از بازار دارویی ایران به داروهای خارجی و برند اختصاص دارد اما این رویکرد آهسته تبدیل شد به ۱۰ درصد عددی که در نهایت موجب شد رقم قابل ملاحظه‌ای از نظر ارزی به خود اختصاص دهد. براساس آمار این ۱۰ درصد عددی واردات دارو موجب تخصیص بیش از ۱.۵ میلیارد دلار بطور متوسط طی دو سال اخیر شده است! هدف، اعتراض به قیمت داروی خارجی در مقایسه با داروی داخلی نیست. اگر این ارز را در رقم دلار ۶۰ هزار تومانی ضرب کنیم حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که این رقم حدود نیمی از کل ارزش دارویی کشور است! نکته اینجاست که ۸۰ درصد این بازار دارویی در اختیار شرکت‌های فراملیتی قرار دارد و ۲۰ درصد را در اختیار تولیدکننده داخلی گذاشتیم. بعد از طرح دارویار به حدی هزینه‌های شرکت‌های دارویی داخلی بالا رفته که برای تامین نیازهای وارداتی خود ناتوان هستند و اندازه و توان آنها در سهم بازار تغییر پیدا کرده است.
 
پزشکانی که از داروهای خارجی جانبداری می‌کنند یا پول گرفته‌اند یا جاهل‌اند!

وی خاطرنشان کرد: ابزار شرکت‌های فراملیتی که گاهی قیمت داروهای آن تا ۲۰ برابر تولید داخل است، "کیفیت" عنوان شده است. دارو مثل برند در خودرو نیست چون تولید دارو ضوابط دارد و پیوسته تحت آزمایش‌های بایواکی والانسی قرار دارد. بی‌شک داروهای تولید داخل همسنگ داروهای خارجی هستند. حتی یک مقاله خارجی در دنیا وجود ندارد که تفاوتی بین داروی ژنریک و برند قائل باشد. ما براساس فارماکوپه، دارو در کشور تولید می‌کنیم. داروی برند اصلی و ژنریک تفاوتی ندارند و اگر چنین چیزی باشد مسوولیت آن بر عهده آزمایشگاه غذا و دارو است. همه داروها با روش مشخصی آزمایش می‌شوند و یک پاسخ آزمایش دارند. گاهی متاسفانه برخی پزشکان به این مساله دامن می‌زنند و نسبت به کیفیت داروهای تولید داخل در مقایسه با نمونه‌های خارجی اظهارنظر می‌کنند‌! متاسفانه با تبلیغات و صرف هزینه‌های فراوان، بازار استراتژیک از دست شرکت‌های داخلی خارج شد و به دست شرکت‌های فراملیتی افتاد. در دنیای خارج اگر یک پزشک ادعایی نسبت به کیفیت یک دارو و برند خاص داشته باشد، حتی شاید محاکمه شود. نتیجه جانبداری از داروی خارجی دو حالت است. یا پزشک از شرکت دارویی پول گرفته و یا جاهل است. در کیفیت داروهای تولید داخل هیچ تردیدی وجود ندارد و اگر وجود دارد باید کارخانه داروسازی تعطیل شود.
 
هیچ کشوری در منطقه به گرد پای ایران نمی‌رسد

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی اظهار کرد: هیچ کشوری در منطقه وجود ندارد که در زمینه تولید مواد اولیه، دارو و حتی بسته‌بندی بتواند به گرد پای ایران برسد. در مورد داروهای اختصاصی مانند رادیوداروها و داروی پت اسکن، داروهای سرطان، داروهای هورمونی و غیره امکانات و توانمندی به گونه‌ای است که در کوتاه‌ترین زمان با توجه به نیمه عمر دارو، محصول دارویی به دست بیمار نیازمند می‌رسد. هرگونه شوک به صنعت داروی کشور موجب توقف و ترمز ناگهانی خواهد شد. اگر مسوولان به داروی خارجی توجه کنند، مشکلات بیشتری خواهیم داشت. داروهای برند اصلی که ۱۰ درصد بازار را در اختیار دارند، برای "از ما بهترون" هستند!؟ براساس آمارنامه دارویی اخیر، حدود ۷۱ درصد مواد موثره و مواد اولیه صنایع دارویی کشور را در داخل تولید می‌کنیم و تقریبا ۱۰۰ درصد بسته‌بندی دارویی، داخلی است. ایران در دوران کرونا برخلاف بسیاری از کشورها حتی اروپایی، مشکلی در زمینه تولید و تامین داروهای مصرفی مردم نداشت. ایران توان ۷۰ درصدی تامین دارو در دوران کرونا داشت در حالی که اروپا حدود ۳۰ درصد توانایی داشت.
 
ایران فارما و فارمکس باید تجمیع شوند

وی توضیح داد: نظر من تجمیع نمایشگاه‌های دارویی اما با شرایط متعادل و منصفانه است. علت جدایی ما از ایران فارما این بود که همیشه موضوع ماده اولیه، کوچک و کم‌اهمیت محسوب می‌شد. حدود ۱۰ سال پیش پیشنهاد برگزاری نمایشگاه هم‌وزن را دادیم (تولیدکننده مواد اولیه با تولیدکننده محصول نهایی) اما نشد، با وجود اینکه آن زمان از دکتر شیبانی، دکتر احمدیانی، دکتر خیرآبادی از مدیران وقت سندیکا نظر موافق و مصوب گرفتیم اما نمایشگاه تجمیع نشد! می‌خواهیم خودمان را به بازارهای هدف نشان دهیم. یک نمایشگاه همیشه قصد دارد بیان کند که صنعت زنده است. سندیکا برای آن به وجود آمد که گفتمان درستی با حاکمیت برقرار کند‌ تا جلوی سوداگری بخش خصوصی و سلطه‌گری بخش حاکمیتی را بگیرد. ما منافع ملی را ارجح‌تر از منافع صنفی و شرکتی می‌دانیم.
 
ترکیه ۲۲ میلیارد دلار، ایران ۴ میلیارد دلار

محمدرضا موسوی عضو هیات مدیره سندیکا هم در این نشست گفت: اینکه بگوییم داروی ایرانی اثرگذاری مشابه داروی خارجی دارد و حتی تاثیر بهتری دارد "کار رسانه" است. وظیفه ما تولید داروهای با اثرگذاری خوب و قابل رقابت با داروهای مشابه خارجی است. مردم باید قبول کنند که داروهای تولید داخل واقعا موثر و قابل اعتماد هستند. باید جلوی حمله شرکت‌های خارجی و چندملیتی ایستاد‌. اینکه می‌گویند داروی خارجی با چندین برابر قیمت، تاثیر بیشتری دارد و داروی ایرانی اینطور نیست، باید با این نوع تبلیغات رسانه‌ای مقابله کرد. نکته اینجاست که در کشور همسایه "ترکیه" که جمعیتی نزدیک به ایران دارد، سال گذشته حدود ۲۲ میلیارد دلار بابت واردات مواد اولیه دارو و داروی نهایی ارز صرف شد اما در کشورمان برای محصولات نهایی حدود چهار میلیارد دلار ارز اختصاص یافته است. این حاصل تلاش صنعتگران است و باید جلوی شایعات گرفته شود. اصحاب رسانه باید صدا و درد صنعتگران را بشنوند.
 
این تخفیف از کجا آمده است؟

وی افزود: با موضوع بیش‌اظهاری ضربه بزرگی خواهیم خورد. موضوع یکی بخر دو تا ببر یعنی ۱۰۰ درصد تخفیف! این تخفیف از کجا آمده است؟ اگر با آن مقابله شود تا ۲۰ درصد از هدررفت ارز جلوگیری خواهد شد. شرکت‌های پخش تخفیفاتی می‌دهند که صنعت را زمین خواهد زد. چه دلیلی دارد که مواد اولیه دارو تحت لیسانس وارداتی، ارز ترجیحی بگیرند و پس از تولید چند برابر قیمت به فروش برسد. ماده اولیه برای داروی تحت لیسانس و تولید شده ژنریک تفاوتی ندارد‌. چندی پیش برای واردات واکسن ۱۶۰ میلیون دلار ارز حمایتی تخصیص داده شد و واکسن در فضای مجازی به فروش رسید! این رقم دو برابر ارز موردنیاز واردات ماده اولیه دارو است.
 
صنعت تولید مواد اولیه، اولین ایستگاه در تامین دارو است

شهریار امیدوار عضو هیات مدیره سندیکا هم در این نشست گفت: خانواده این صنعت معتقد است که صنعت تولید مواد اولیه، اولین ایستگاه در تامین دارو است و بالاترین اصالت را دارد به گونه‌ای که پتاسیل‌های موجود می‌تواند این صنعت را به عنوان ابزاری کارآمد در توسعه اقتصاد کلان معرفی کند. این صنعت می‌تواند موجب افزایش ضریب رشد اقتصادی باشد. وجود منابع طبیعی و ملی مانند نفت و پتروشیمی، معادن و نیروی انسانی کارآمد در کشور فرصتی خوب برای توسعه این صنعت است. اعتقاد بر این است که داروی تولیدی با مواد اولیه داخلی با اثربخشی خوب و منطبق با فارماکوپه در کشور تولید و با بسته‌بندی خوبی نیز عرضه می‌شود اما باید مورد حمایت ملی و همه‌جانبه قرار بگیرد.
 
درخواست حضور ناظر در کمیسیون قیمت‌گذاری محقق نشد

صابر نامی عضو هیات مدیره سندیکا هم در این نشست گفت: دلیل تشکیل نمایشگاه فارمکس، بلوغ در تولید مواد اولیه و صنایع بسته‌بندی است که نباید نادیده گرفته شود. در زمینه تولید و قیمت‌گذاری باید به یک فرمول قابل ارائه و منصفانه برسیم. درخواست حضور یک فرد ناظر را در کمیسیون قیمت‌گذاری ارائه دادیم اما با وجود موافقت اولیه، تحقق نیافت. اگرچه شرایط کشور ایجاب کرده که ارز چند نرخی باشد اما باید فکر جدی برای قیمت‌گذاری کرد.
 
۱۰۰ کارگاه آموزشی در فارمکس ۲۰۲۴

میثم کریمی رئیس هیات مدیره موسسه آلند و مجری نمایشگاه فارمکس هم در این نشست گفت: امسال حدود ۱۰۰ کارگاه آموزشی در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۴ برگزار می‌شود که هدف اصلی آنها، تقویت دانش و تخصص منابع انسانی این صنعت است. همچنین دریافت طرح‌های دانشجویی به منظور مشارکت دانشجویان سراسر کشور برقرار است. " فارمکس اواردز" نیز یک رقابت است که در این نمایشگاه ایجاد خواهد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده