شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: وزارت بهداشت به 95 درصد وظایف خود در حوزه جوان سازی جمعیت عمل کرده است.
وزارت بهداشت به 95 درصد وظایف خود در حوزه جوان سازی جمعیت عمل کرده است
به گزارش فانا، دکتر حسین فرشیدی در نشست خبری هفته ملی جمعیت در ستاد وزارت بهداشت، گفت: ۴۳ ماده از ۷۳ ماده قانون جوانی جمعیت یعنی 60 درصد مواد قانونی به وزارت بهداشت برمی گردد که تاکنون علاوه بر برگزاری ۲۲ جلسه قرارگاه جوانی جمعیت در ستاد وزارت بهداشت، اقدامات زیاد و موثری در خصوص اجرای این قانون در نظام سلامت انجام شده است.

وی با بیان این که گسترش خدمات در شبکه بهداشتی کار سنگینی بود که از سال گذشته انجام شده، افزود: مهم ترین اقدام در حوزه جمعیت کار فرهنگی است. زیرا جمعیت به یکباره قابل افزایش نیست و باید کار فرهنگی و تدریجی انجام شود. خوشبختانه نمودار اقدامات انجام گرفته امیدوارکننده است و اگر اقدامی نمی شد، روند باروری و جمعیت در سال 1402 با کاهش چشمگیر مواجه می شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان این اقدام مثبت دیگر جلوگیری از شیب کاهش جمعیت بوده است، بیان داشت: در سال 1402 نسبت به سال 1401 شاهد کاهش 40 هزار نفری موالید بودیم که اگر روند قبلی کاهش جمعیت ادامه می یافت، علاوه بر کاهش چشمگیر تعداد موالید، اختلاف موالید دو سال متوالی به بیش از 70 هزار تولد می رسید.

دکتر فرشیدی با اشاره به این که ظرف دو سال اخیر، آمارها از سقوط جمعیت جلوگیری کرد و این دستاورد متعلق به کل دولت است نه فقط وزارت بهداشت، گفت: بعضی شاخص ها در مساله جمعیت خیلی مهم هستند، از جمله افزایش موالید در مادران ۲۰ تا ۲۵ سال که هم کاهش مخاطرات موالید را به دنبال دارد و هم برنامه ریزی برای تولدهای دیگر این مادران را تقویت می کند.

وی با بیان این که زایمان های سوم، چهارم و پنجم نیز روند افزایشی داشته است، اظهار کرد: شعار دو فرزند کافی است به فرزند بیشتر زندگی بهتر، در حال تغییر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پس از اجرای قانون جوانی جمعیت مراقبت از مادران باردار دو برابر شده و با مراقبت مادر و جنین، ریسک تولد و زایمان نیز کاهش یافته است لذا آمار تولد نوزاد با بیماری هایی که منشاء ژنتیکی داشته باشند، افزایش نیافته است.

 
منبع : وبدا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده