شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 Jul 2024
حدود ۷۰۰ پزشک، داروساز و داروخانه دار از سراسر کشور در همایشی ملی به میزبانی اصفهان درباره فرهنگ سازی مصرف و تجویز منطقی دارو به بحث و تبادل نظر پرداختند.
به گزارش فانا، رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه همایش ملی تجویز و مصرف منطقی دارو گفت:میانگین تجویز اقلام دارویی در نسخه ها براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی حدود ۲ تا ۲/۵ قلم دارو باید باشد در کشور ما این تعداد بعد از شیوع بیماری کرونا به سه و ۶دهم قلم دارو رسیده است.

سید حیدر محمدی افزود: مصرف خودسرانه دارو هم در کشور بالاست و بیماران یا همراهانشان با اصرار فراوان خواهان نوشتن دارو در نسخه یا خرید بدون نسخه از داروخانه است و دارو‌های آنتی بیوتیک و در بین آنها آموکسی سیلین، دومین دارو از نظر مصرف عددی در کشور است که منطقی نیست و باعث مقاومت میکروبی بدن می‌شود.

وی از استادان گروه بالینی خواست، ابتدا دارو‌های خط اول درمان را تجویز کنند و درصورت اثر بخش نبودن خط‌های بعدی تجویز شود و یک باره دارو‌هایی تجویز نشود که دیگر جایگزینی برای درمان بیماران ندارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم گفت:با توجه به ارزیابی انجام شده در کشور، این دانشگاه در موضوع نظارت بر نسخ دارویی، وضع مطلوبی دارد.

محمد اعتباری افزود: به صورت دو هفتگی، نشست‌هایی در نظام پزشکی داریم و پزشکانی که تجویز بی رویه دارو دارند و میانگین اقلام دارویی در نسخ تجویزی شان بیشتر از میانگین است را دعوت می‌کنید و به آنها تذکر می‌دهیم و مجدد ویژه‌تر خدمات آنها را رصد و ارزیابی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پزشکان داروسازان و فرهنگ عمومی در مصرف و تجویز منطقی دارو نقش دارند اضافه کرد: پزشکان موظف هستند براساس راهنمای بالینی، نوع، تعداد، میزان و واحد دارو را درست تجویزکنند و از تجویز دارو‌هایی که در فهرست سازمان غذا و دارو نیست خودداری کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: هموطنان می‌توانند برای اطلاع از محل عرضه دارو‌های کمیاب و دریافت مشاوره دارویی با سامانه تلفنی رایگان ۱۹۰ تماس بگیرند.

در دومین همایش ملی یک روزه، تجویز و مصرف منطقی دارو، ۶۴مقاله به صورت پوستر ارائه و کتاب ۵۶۰ صفحه‌ای راهنمای بالینی درمان بیماری‌های شایع و مروری بر نکات دارویی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران رونمایی شد.
منبع : خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده