سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 30 Apr 2024
رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو آنتی بیوتیک های آموکسی سیلین و سفکسیم پرمصرف ترین داروهای تامینی در سال ۱۴۰۲ از نظر ریالی برشمرد و عدد آن را حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
بیشترین آنتی بیوتیک های تجویزی در کشور کدامند؟
به گزارش فانا، دکتر محمد حسین متولی با اشاره به آنتی بیوتیک ها بعنوان پرمصرف ترین داروها در کشور، حجم زیادی از آن را مربوط به مصرف خودسرانه افراد ارزیابی کرد.

وی در توضیح بیشتر ادامه داد: بر خلاف تصور عموم، آنتی بیوتیک ها بر عفونت های ویروسی بی تاثیر هستند و منجر به بهبود نمی‌شوند؛ به همین دلیل در این عفونتها مصرف آنتی بیوتیک بی اثر و استفاده از انواع دیگر آن برای اثربخشی پرضررتر است.

رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو همچنین گفت: مصرف بیش از حد و غیراصولی آنتی بیوتیک‌ها به باکتری‌ها فرصت می‌دهد مکانیسم‌های دفاعی آنها را برای مقاومت در برابر داروها فعال‌تر کنند. هر زمانی که هر فردی در جامعه یک آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های حساس و مفید بدن از بین می‌روند اما باکتری‌های مقاوم شروع به رشد و تکثیر می‌کنند.

دکتر متولی با تاکید بر مصرف دارو با تجویز پزشک، بیشترین آنتی بیوتیک های تجویزی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ را آزیترومایسین، سفکسیم، مترونیدازول، آموکسی سیلین، کوآموکسی کلاو، سیپروفلوکساسین، سفازولین، لووفلوکساسین معرفی کرد
منبع : ایفدانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


آخرین عناوین
شرکت های برگزیده